۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

خداحافظی "سبز" سفیر آلمان و مزاحمت نیروی انتظامی

دیشب مهمانی سفارت آلمان که به مناسبت روز اتحاد دو آلمان در سال 1991 ورت می‌گرفت، با حاشیه‌های متعددی در باغ سفارت آلمان برگزار شد که انعکاس مستقیمی در سخنان سفیر که خداحافظ او هم محسوب می‌شد، داشت. سفیر در سخنرانی خود اشاره کرد که سی سال پیش وقتی کارمند سفارت آلمان بود، شاهد شکوفایی بهار انقلاب بود که متاسفانه بهار کوتاهی بود! او سپس به اوضاع اخیر ایران اشاره کرد و این‌که چشم همه دنیا به مردم ایران است و در این بین فقط باید امید داشت. سفیر آلمان از حضور مهمانان در مراسم خداحافظی خود تشکر کرد و گفت که می‌داند این حضور چقدر برای شرکت‌کنندگان خطرناک بوده. اشاره سفیر به‌حضور چشمگیر نیروی انتظامی در اطراف باغ سفارت بود که این بار برخلاف سال‌های گذشته نه برای تامین امنیت میهمانان، که برای ایجاد مزاحمت آمده بودند. اگر سال گذشته مهمانی سفارت انگلیس را گروه‌های فشار به‌هم زدند و از مردم برای روزنامه کیهان عکس و فیلم گرفتند، امسال این وظیفه را نیروی انتظامی به‌عهده داشت و این خود حکایت از امنیتی شدن بیشتر فضای جامعه دارد. نیروی انتظامی با سه فیلمبردار در کنار در باغ سفارت حاضر شده بود که نه تنها از عابران شرکت‌کننده، که از داخل اتومبیل‌ها و سرنشینان دیپلماتیک شان نیز فیلم می‌گرفتند. در پاسخ اعتراض مردم نیز گروهبان نیروی انتظامی آن‌ها را فراخوانده، تهدید به بردن به بازداشتگاه می‌کرد. در این بین عکس العمل گروهبان بلندقد نیروی انتظامی به فردی که از او اجازه خواست در برابر فیلمی که از مردم می گیرند، او هم از نیروی انتظامی فیلم بگیرد، بسیار خشن بود. انگار نه انگار که این کار نقض حریم خصوصی و فردی است. دست‌اندرکاران سفارت آلمان نیز اظهار کردند که از این وضعیت بسیار متاسفند اما نیروی انتظامی به اعتراض آن‌ها توجهی نکرده است.

سفیر آلمان سپس از مهربانی مردم ایران در طول اقامتش گفت و اظهار امیدواری کرد مردم امیدشان را از دست ندهند تا وضعیت فعلی هرچه زودتر بهبود پیدا کند.سخنرانی سفیر به‌زبان فارسی با جمله عجیب او پایان یافت: "امیدوارم دست خوبی داشته باشید!". سفیر آلمان به دلیل رسیدن سنش به شصت و پنج سالگی بازنشسته شد. اما با توجه به وضعیت فعلی کشور که نمونه‌اش را در اطراف باغ سفارت نیز می‌شد دید، احتمال دارد سفیر بعدی به‌زودی به ایران نیاید.

در مهمانی امسال جمعی از هنرمندان، سیاستمداران، سفیران، نویسندگان ایرانی، نظامیان و...حضور داشتند که از رفتار نیروی انتظامی که سبب دل‌خوری آلمانی‌ها و سرتکان دادن‌شان به نشانه تاسف شده بود، دلگیر بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر